torsdag 2 januari 2014

2013, ett omvälvande år

Jag har försökt sammanfatta året, men det går inte.



Den här lilla krabaten tog över allt och livet rusar på. Tänk vad mycket glädje varje dag bjuder på när man får se hur han utvecklas och testar på nya saker. Och vilken skillnad det är på en trött Theo som inte vill sova och när sömnen funkar och allt blir lättare.

Jag hade en hel lista med saker som jag ville uppnå under 2013 och när jag satt och tittade igenom den häromdagen så var jag väldigt nöjd med att jag kände att jag uppnått alla sakerna. Mitt viktigaste mål var att njuta av året och nuet och det känner jag att jag har blivit bättre på. Tankarna rusar inte lika ofta iväg och jag finns oftare kvar i nuet.

Vi hade också som mål att äta mer vegetariskt och det har vi verkligen fixat. Numera så är det undantag att vi köper hem och tillagar kött hemma. Fisk har vi än så länge inte minskat ner vår konsumtion på utan tvärt om ökat. Anledningen till att minska på köttkonsumtionen är mer av miljöskäl än ur ett etiskt perspektiv och fisk är mycket mer miljövänligt än kött.
Efter att ha läst det här "Enligt Jordbruksverkets statistik konsumerar vi svenskar 85* kg kött och chark per år. Det är en ökning med 40 procent sedan 1990." på Livsmedelsverkets hemsida så kändes det ännu mer som att vi var på rätt spår.
Nu till 2014 ska vi försöka minska vår köttkonsumtion ytterligare och jag tror att det är möjligt. Vi har en bra repertoar på vegetariska rätter och jobbar ständigt med att hitta nya. Så har ni tips på trevliga vegetariska rätter tar vi gärna emot dem!

Ett annat mål var att försöka handla mer lokalt. Där försöker jag tänka på vad jag köper i mycket större utsträckning och man kan väl säga att Etsy inte har gjort det här målet till helt hundra uppfyllt. Tanken finns med hela tiden och nu senast när jag behövde ett par nya skor valde jag att köpa ett par svensk tillverkade ifrån Kavat. Sen så önskar jag att jobba ännu mer med detta målet.

Jag hade inte ett enda stickrelaterat mål under 2013, och känner att även om jag stickade under hela året så var det långt ifrån så mycket som jag ville. Tyvärr så verkar min sticktid inte öka så mycket under den närmsta tiden. Tur att jag i alla fall åker buss till och från jobbet så att jag har en liten stund där varje dag.

Nu så är det nya färska mål till 2014!

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar