lördag 10 mars 2012

Små planteringar

I mitt köksfönster står där nu fyra små planteringar som jag gjort. Tre av dem har kommit upp över jorden och den sista sådde jag bara för några dagar sedan så den har inte hunnit med att gro än.



Jag blir alltid så glad när man kan se det första lilla skottet bryta sig igenom och kämpa sig upp mot ljuset. Nu har de ju kommit en bit till och jag väntar på spänning när det andra bladparet ska börja växa och plantorna tar lite mer form.



De tre som skotten kommit upp på är körsbärstomater, timjan och paprika. Körsbärstomaterna hade jag ifjol hemma och sparade några frön ifrån en tomat som jag sedan sådde. Jag var ganska tveksam till om det skulle funka, men jag blev väldigt positivt överraskad. Alla fem fröerna har tagit sig och det verkar just nu som om det kommer bli många tomater i år med! Jag kommer inte ihåg vilken sort det var, men jag vet att jag köpte en planta ifrån Plantagen som hade en serie med Jamie Olivers favoritplantor. Jag har ingen aning om vad det är för sort, men goda var de!



Timjan tänker jag kan bli någon form av kantplanta till en rabatt i trädgården. Jag använder ju inte överdrivet mycket timjan i matlagningen, förutom i grillat. Då kan det passa alldeles utmärkt att han timjan i rabatten nära grillen. Ska försöka mig på lite mer örter så småningom, plus att jag redan har en kruka med gräslök ståendes i fönstret.



Paprikan tog jag ifrån en "vanlig" röd paprika som vi hade liggandes hemma. Jag tror nästan att alla fröerna har tagit sig där också, för hela krukan är full av dem. Först visade sig ett skott och jag var jätteglad, inte fel att ett frö tagit sig, men nu verkar alla ha fått fart och växer så att det knakar. Jag får försöka hitta någon lite större kruka så de får lite mer plats, så får vi se om det blir några paprikor till i sommar. Uterummet får agera växthus så länge. Det finns ju inte riktigt plats till växthus på vår tomt, men jag vill ju gärna ha ett.

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar